Blogy dnes píše prakticky každý. Aby však blog čitateľa i vyhľadávače zaujal, je potrebné mať isté pisárske zručnosti a vedieť, ako štruktúrovať obsah z viacerých aspektov. Cieľom každého blogera či copywritera by mala byť v prvom rade zrozumiteľnosť. Takéto príspevky majú tendenciu zapáčiť sa a je tak predpoklad, že ich čitateľ bude ďalej zdieľať. A to sa páči aj vyhľadávačom. Ako teda písať tak, aby sa váš blog nestal kompilátom myšlienok bez jasného zámeru a svojím hodnotným obsahom dokázal vyniknúť v on-line priestore?
Analýza kľúčových slov ako základ pre web a blog
Skôr, než sa pustíte do písania, nechajte si vypracovať analýzu kľúčových slov. Je to síce často nemalá investícia, no bez nej budete len ťažko vedieť, čo presne vaše cieľové publikum hľadá. S jednoduchou analýzou si poradíte aj sami. Stačí poznať zoznam relevantných tém a každú samostatne napísať do vyhľadávača. Ten vám potom ukáže výsledky, ktoré ľudia najčastejšie vyhľadávajú v spojitosti s týmto kľúčovým slovom. Podotýkame však, že túto možnosť využite ako odrazový mostík či dočasné riešenie a v budúcnosti myslite na prínosy profesionálom vypracovanej analýzy.
Čím konkrétnejšie sú hľadané výrazy, tým ľahšie sa umiestnia vo vyhľadávači. Ide o špecifickejšie, dlhšie výrazy, známe aj ako long-tailové kľúčové slová. Majú síce menšiu návštevnosť z vyhľadávania, zvyčajne však ponúkajú vyššiu hodnotu konverzie. Preto by mali byť súčasťou dlhodobej SEO stratégie.
Pozor na hustotu kľúčových slov
Keď sa teda rozhodnete napísať blog s ohľadom na SEO, budete sa musieť popasovať so štylizáciou obsahu s použitím vybraných kľúčových slov. Pozor však na ich nadmerné používanie v texte. Okrem toho, že kľúčovými slovami predimenzovaný text sťažuje čitateľnosť, vysoká hustota kľúčových slov (tzv. keyword density) môže mať negatívny vplyv na hodnotenie blogu vo vyhľadávačoch. Vyhľadávače sú totiž čoraz inteligentnejšie, a preto uprednostnia taký blog, ktorého obsah sa používateľom bude páčiť. Rozhodne nie taký, v ktorom v každej druhej vete použijete kľúčové slovo. Platí pravidlo, že na 100 slov textu stačí použiť jedno kľúčové slovo.
Najlepšie blogy poznajú svoj cieľ
Napísanie blogu by nemalo znamenať len splnenie jednej z úloh na vašom TO DO liste. Mal by obsahovať jasné posolstvo, ktoré chcete svojmu publiku odovzdať. Či už to má byť odpoveď na otázku, ktorá čitateľov zaujíma, alebo má blog slúžiť vašej prezentácii, nezabudnite doň zakomponovať tzv. call-to-action (CTA). Inak povedané, čo si prajete, aby vaši čitatelia urobili po prečítaní článku. Môže ním byť vyplnenie kontaktného formulára, objednanie služby či tovaru, prípadne iná činnosť špecifická pre vašu oblasť pôsobenia.
Blog má mať svoju štruktúru
Aby sa váš blog s prvkami SEO dobre čítal, myslite pri jeho písaní na jasnú štruktúru.
- Perex ako krátky úvod článku má presvedčiť čitateľa, aby si ho prečítal. Aby upútal jeho pozornosť, v krátkosti by mu mal predstaviť obsah blogu s jeho najdôležitejšími bodmi. Navyše by mal obsahovať aj kľúčové slovo. Autori ho, žiaľ, často podceňujú, čoho výsledkom je neschopnosť zaujať. Aj preto až 55 % návštevníkov odchádza z webu do 15 sekúnd.
- Jadro obsahuje hlavnú správu. Okrem obsahovej stránky by malo dbať i na gramatickú a štylistickú správnosť. Nepodceňte však ani vizuálne hľadisko.
- Záver je zhrnutím hlavných myšlienok. Priestor pod ním zároveň ponúka plochu pre bližšie informácie o spoločnosti či autorovi. Môžete ho však využiť aj na prelinkovanie na sociálne profily či prihlásenie sa k odberu newslettera.
Nepodceňujte ani vizuálnu stránku
Celkový dizajn a rozloženie elementov zohrávajú úlohu v použiteľnosti blogu a udržania návštevníkov webu. Záleží pritom na každom detaile, dokonca i na tom, do akej miery sa oči pri čítaní unavia.
- Aby ste ich zbytočne nepreťažili, v každom riadku by sa malo nachádzať najviac 7 až 9 slov.
- Pozor na fonty, ktoré sa nezobrazujú so správnou diakritikou. Namiesto experimentovania si pre väčšie množstvo textu radšej vyberte štandardný bezpätkový font, napríklad Arial. V prípade kratších textov sa môžete spoľahnúť na precíznejším dojmom pôsobiaci pätkový font typu Georgia.
- Automatikou by mal byť aj tmavý text na svetlom pozadí. Hoci svetlý text na tmavom pozadí pôsobí zaujímavo v titulkoch či popisných štítkoch, jeho prehnané používanie môže byť dôvodom únavy očí a nedočítania blogu.
- Zabudnúť by ste nemali ani na používanie podnadpisov, ktoré robia blog prehľadnejším. Z hľadiska SEO je vhodné použiť v nich aj kľúčové slovo. Nemusí však byť prítomné v každom podnadpise. Ak by ste ho v každom podnadpise použili, blog bude pôsobiť neprirodzene a ľudí môže odradiť od čítania.
- Stavte radšej na krátke odseky, ktoré budú komunikovať svoju vlastnú myšlienku či tému. Nebojte sa dôležité informácie zvýrazniť boldom a medzi riadkami vynechávajte dostatočnú medzeru.
- Zrozumiteľnosť a plynulosť textu umocnia aj prechodové slová. Zdôraznia vzťah medzi dvoma vetami či odsekmi a čitateľovi dajú jasný signál o smerovaní. Medzi prechodové slová patria napríklad „pretože“, „a preto“, „okrem toho“, ale aj „prvý“, „druhý“, či „následne“ alebo „skôr“. Po slovách, ako „zhrnúť“ alebo „inými slovami“ návštevník blogu zároveň vycíti, že nasleduje záver.
Obrázky a rýchlosť načítavania
Dôveryhodnosť v očiach vyhľadávačov sa vám podarí vybudovať aj použitím obrázkov. Fotky z bezplatných fotobánk, ktoré sú použité aj na množstve ďalších webov, nie sú šťastným riešením a uberajú vám na rankingu. Samotný úvodný obrázok v hlavičke stránky dokáže výraznou mierou ovplyvniť mieru preklikov zo sociálnych sietí a priniesť na web viac návštevníkov. Nebojte sa preto popustiť uzdu fantázii a pohrať sa s tvorbou obrázkov vo vlastnej réžii, prípadne s pomocou profesionálneho fotografa. Nezabudnite ich osviežiť aj vlastným logom a uvidíte, že sa vám táto námaha vráti v podobe bodov k dosiahnutiu vyššej pozícii vo vyhľadávačoch.
Ani s množstvom fotiek a obrázkov to však netreba preháňať. Rovnako si dajte pozor aj na ich veľkosť, aby sa nestalo, že sa vďaka príliš veľkým obrázkom bude blog či web pridlho načítavať.
Blog a jeho optimálna dĺžka
Ak je reč o SEO článku, zabudnite na text v rozsahu jednej normostrany. Vyhľadávače preferujú dlhšie články. Blog by mal mať aspoň 300 slov, zručný autor či bloger si poradí aj s dlhším textom. Pozor však na rozpisovanie sa v prípade, ak s blogovaním práve začínate. Plytvanie slovami či nevhodné štylizácie prispejú k prehnanej dĺžke. Hrozí tu riziko, že čitateľ článok nedočíta. V horšom prípadne ho samotná vizuálna dĺžka môže od čítania odradiť.
Nebojte sa odkázať na existujúci obsah
Jedným z aspektov úspešnosti blogu je aj použitie interných a externých odkazov. Odkaz na ďalší obsah súvisiaci s danou témou je pre čitateľov benefitom a zároveň im pomáha orientovať sa na vašom webe. Obavy nemusíte mať ani z odkazu na iný web. Nestanete sa tak menej obľúbeným v očiach čitateľov, skôr im uľahčíte prácu pri získavaní ďalších informácií o danej problematike. Linky na otváranie však nezabudnite nastaviť v novom okne. Predídete tak neželanému odchodu z vášho webu.
Ak sa vám na základe týchto bodov podarilo vytvoriť hodnotný blog, gratulujeme! Skôr než ho však zverejníte, poproste o spätnú väzbu ďalšieho copywritera či blogera. Okrem zhodnotenia konceptu príspevku vás nasmeruje na prípadné úpravy a dokonca vám opraví aj gramatické a štylistické chyby. V prípade, že sa vám do písania nechce púšťať, pokojne nám zverte vaše zadania. Radi sa postaráme o tvorbu obsahu, a vy sa zatiaľ môžete venovať svojej hlavnej činnosti.